Allt om elcykel
Om du vill njuta av cykelns alla fördelar men är mindre sugen på nackdelarna, då kan en elcykel vara något för dig.
Motorn gör jobbet i backar, motvind, när du har cykelkorgen full eller när alla de där nackdelarna dyker upp samtidigt.
Med olika effektlägen att välja på är det enkelt att hitta den perfekta nivån av extra kraft du vill ha, exakt när du behöver den.
Allt sköts från styret och det är inte svårare att använda, än att välja en annan växel när motståndet ändras.
Viktigt att tänka på
- Det finns flera olika elcyklar med olika system som styr effekten till motorn.
- En elcykel med mittmotor är mycket mer följsam och energieffektiv än en elcykel med framhjulsmotor.
Vi tycker att det viktigaste man gör är att prova den elcykeln man har tänkt köpa.
Det handlar inte bara om att man ska trivas med hur elmotorn hjälper till, man ska även trivas med själva cykeln.
Vad är en elcykel?
Här är tre grundkrav för vad som krävs för att det ska klassas som en elcykel.
- Hjälpmotorn får inte hjälpa till annat än när man trampar.
- Vid hastigheter över 25 km/h hjälper inte motorn till.
- Motorns nettoeffekt får vara max 250 watt.
Har elcykeln mer än 250W och ger hjälp vid högre hastigheter än 25km/h så klassas elcykeln som en moped vilket kräver hjälm, registrering och trafikförsäkring.
Drivsystem
Framhjulsmotor
Fördel: Man kan behålla fotbromsen, en billigare lösning än mittmotor.
Nackdel: Kan upplevas som lite ryckigare jämfört med mittmotor.
Magneter i vevlagret känner av att man trampar och då får man hjälp.
Bakhjulsmotor
Fördel: Man får en naturligare kraft och balans i högre hastigheter. Passar cyklar utan fotbroms, en billigare lösning än mittmotor.
Nackdel: Kan upplevas som lite ryckigare jämfört med mittmotor.
Magneter i vevlagret känner av att man trampar och då får man hjälp.
Mittmotor
Fördel: Man får en mer optimal tyngdpunkt , den jämnaste och energieffektivaste hjälpen.
Passar cyklar med eller utan fotbroms.
Momentgivare i vevlagret känner av hur mycket man tar i när man trampar och ju mer man tar i desto mer hjälp får man.
Batteri
Elcyklarna har Litium-Ion celler och har ca 1000 laddningscykler.
En laddningscykel definieras som en fulladdning av batteriet när det är helt slut. Skulle batteriet vara halvfullt vid starttillfället av laddningen och batteriet laddas fullt, förbrukas bara en halv laddningscykel. Det tar 5-6 timmar att ladda ett tomt batteri.
Generellt tar du dig 50-90 km på en laddning.
Miljöpåverkan
För att beräkna ett fordons totala koldioxidutsläpp måste man ta hänsyn till hela livscykeln.
Hur mycket energi går det åt för att producera, driva och underhålla fordonet?
European Cycling Federation har tittat på hur många gram koldioxid en cykel, elcykel, buss och bil släpper ut per passagerare och kilometer under hela sin livstid.
Koldioxidutsläpp per kilometer
- Cykel 21 gram
- Elcykel 22 gram
- Buss 101 gram
- Bil 271 gram
Mindre slöseri med jordens resurser
För att bygga en cykel går det endast åt 2% av alla de resurser som krävs för att bygga en bil och då är det inte inräknat alla de resurser som går åt till att hålla infrastrukturen igång.
Men en sak är säker, det går åt mindre asfalt och andra material för att bygga och underhålla en fungerande cykelinfrastruktur.
Ekonomi
Att äga en elcykel kostar ca 3 kr/mil inkl. laddnings- och servicekostnader.
En elcykel är bra för ekonomin, miljön och den egna hälsan.
Skötsel och underhåll
Säkerhetskontroll
Genomför alltid en SBL säkerhetskontroll innan varje cykeltur.
Länk till YouTube video:
https://www.youtube.com/watch?v=ElA_uHMfspk
- Skruvar
Är alla skruvar och snabbkopplingar ordentligt åtdragna, kontrollera så att inget sitter löst och att inget av hjulen glappar. - Bromsar
Fungerar bromsarna, lyssna efter missljud eller glapp. - Luft
Kontrollera att däcken är tillräckligt pumpade, rekommenderat däcktryck står på däcket.
Rengöring
Utsätt inte displayen, batteriet eller kontrollboxen för direkt vattenstråle.
Täck gärna över kontrollboxen och displayen och ta lös batteriet innan du börjar tvättar din elcykel.
Displayen, batteriet och kontrollboxen rengör du genom att torka av dem med en lätt fuktad trasa.
Sätt kontaktspray på alla laddningsbläck på batteriet.
Smörjning
Använd en droppolja och smörj kedjan minst 1 gång i månaden.
Pedalvarv
För att undvika onödigt slitage på kedja och drev så bör du hålla en kadens (pedalvarv) på mellan 60 till 80 (Det betyder minst 1 pedalvarv/sekund)
Inkörning av skivbromsar
Utför processen på en skivbroms i taget, börja med bakbromsen.
Trampa upp till joggingfart och bromsa sakta ner till gångfart, repetera 10 gånger.
När du gjort det så fortsätter du med samma broms och trampa upp till springfart och bromsa sakta ner till gångfart, repetera ytterligare 10 gånger.
Utför samma processen med frambromsen.
Service
Crescent har upp till 3 års garanti på deras elcyklar, förutsatt att du servar den hos oss (vi är certifierad elcykelspecialist) enligt serviceintervallen som finns i elcykelmanualen.
Se till att registrerar din elcykel via leverantörens hemsida.
Du lämnar in din elcykel på en gratis* förstaservice inom 3 månader, efter det lämnar du in din elcykel en gång om året.
Oavsett om du har köpt en elcykel från oss eller inte så rekommenderar vi att du följer samma serviceintervall och du är självklart välkommen in till oss med din elcykel.
*Andra priser kan förekomma om du inte köpt din elcykel av oss.
Laddning
Se alltid till att fulladda din nya elcykel när du kommer hem, efter det så kan du ladda när du vill oavsett hur mycket ström du har kvar, när laddaren lyser grönt är batteriet fulladdat.
Man behöver aldrig tömma batteriet helt och man ska aldrig lämna det oladdat.
Låt batteriet bli rumstempererat innan laddning påbörjas.
Hur gör jag för att mitt batteri ska hålla så länge som möjligt?
Om du inte använder din elcykel mer än 1 gång i vecka så laddar du batteriet till mellan 20-80%
Cyklar du varje dag så kan du ladda batteriet 100%
Det viktigaste är att hitta en rutin som passar dig, det ska inte vara omständligt att äga en elcykel.
Användning vintertid
Ta in batteriet när du cyklat klart, ett rumstempererat batteri levererar bättre effekt än ett kallt.
Pendlar man vintertid kan man även skaffa sig ett värmefodral till batteriet. Det gör att batteriet inte kyls ner lika fort.
Vinterförvaring
Förvara batteriet i rumstemperatur.
Batteriet mår bäst av att långtidsförvaras med en laddning på ca 60-80%
Kontrollera laddningen varje månad och ladda upp batteriet om laddningen är under 40%
Innan du börja använda din elcykel så laddar du batteriet 100%.
Tips!
Har du problem med strömmen eller batteriet på din elcykel?
Om du upplever att batteriets kapacitet försämrats, se till att cykla tills batteriet är tomt 3-5 gånger och ladda det full mellan gångerna. Återgå sedan till att ladda enligt ordinarie rekommendationer.
Löser det inte ditt problem?
Då är du välkommen in till oss. Ta med dig batteriet och laddaren.
Om batteriet är förbrukat så lämnar du det på Återvinningscentralen.